Eind juli telefoon: Stefan Ransdorp aan de lijn. Of we een offerte willen uitbrengen voor een nieuwe website voor GGD Groningen. Nou, dat wilden we wel.
Zo gezegd, zo ge(diggy)daan. GGD Groningen was op zoek naar een bedrijf die vormgeving, technische realisatie en technisch beheer van de nieuwe website kan verzorgen. Werkzaamheden die natuurlijk perfect in ons straatje passen.
Oh, Stefan was nog wel benieuwd naar onze planning. Die van hem: binnen 12 weken van opdrachtverstrekking naar lancering. Dat betekent alle zeilen bijzetten!
Fase 0: Zorgen dat er een dijk van een offerte de deur uit gaat die goed aansluit op de wensen, eisen én planning van GGD Groningen.
Of een offerte goed gaat landen is altijd spannend, maar een week later zien we witte rook: we mogen de klus gaan doen! Gezien de planning betekent dat dus ook: als een speer aan de slag!
Verdwalen in een wirwar aan pagina's
Eerste fase: conceptueel ontwerp. GGD Groningen kampte met een wildgroei aan informatie, wat logisch is wanneer je veel informatie verstrekt over verschillende onderwerpen aan verschillende doelgroepen.
Een sprong in de oude website zorgt er al snel voor dat we verdwalen in een wirwar van pagina’s, berichten en documenten. Daarom hebben we eerst alle bestaande pagina’s in kaart gebracht en gesorteerd op doelgroep en onderwerp.
“De mensen van Squid Media zijn nuchter, eerlijk en een beetje eigenwijs. Krachtige combinatie!
Jitse Knoop, Senior communicatieadviseur GGD Groningen
Structuur & lay-out
We ontwikkelen een nieuwe navigatiestructuur en wireframes voor verschillende pagina-types. We stellen een indeling voor op basis van hoofdthema’s en subthema’s. Zo bieden we ruimte aan grote aantallen uiteenlopende artikelen en blijft de website toch overzichtelijk.
Content vinden en aanbieden
De homepagina is flexibel in te richten met onderwerpen die actueel of veelgevraagd zijn. Het laatste nieuws en de eerstkomende activiteiten worden getoond. Het snelmenu biedt rechtstreeks toegang tot (op dit moment) belangrijke onderwerpen. Zo kan GGD Groningen altijd relevante informatie presenteren op de homepagina.
De grote zoekbalk nodigt de bezoeker uit om eenvoudig artikelen op onderwerp te vinden. Deze zoekfunctie, de uitgelichte onderwerpen en de overzichtelijke menu’s geven bezoekers meerdere mogelijkheden om snel de gewenste informatie te vinden.
Flexibele sidebar
De mogelijkheden om contact op te nemen hebben een prominente plek gekregen in de sidebar van elke pagina. Daarnaast is er in de sidebar ruimte voor een extra menu, een tekstvak, een call-to-action button, social media feeds of een overzicht van agenda-items.
Kortom, dit conceptueel ontwerp geeft de nieuwe website een duidelijke structuur, maar zorgt tegelijkertijd voor veel flexibiliteit.
Niet alleen de koffie smaakte goed!
De presentatie van het conceptueel ontwerp op locatie: dat viel goed in de smaak! We kunnen van start met de volgende fase: het grafisch ontwerp.
Tijdens de presentatie doen we ook een voorstel voor typografie en kleurgebruik, natuurlijk gebaseerd op de huisstijl van GGD Groningen. Digitoegankelijkheid heeft hierbij ook een vinger in de pap, de nieuwe website moet voldoen aan de EN 301 549 en de WCAG 2.0 AA richtlijnen. Dat betekent onder andere dat het contrast tussen tekst- en achtergrondkleur steeds voldoende hoog moet zijn.
Een ontwerp met een eigen, Gronings karakter
GGD Groningen heeft veel te vertellen, daar moet het ontwerp ruimte voor bieden. Tekst is prettiger leesbaar op een lichte, egale achtergrond, met genoeg witruimte en een goede interlinie voor de teksten.
De gebruikte lettertypes zijn erg geschikt voor gebruik op het beeldscherm, passen goed bij de huisstijl van GGD Groningen en zorgen voor prettig leesbare content.
De wens was een moderne, toegankelijke website. Het gebruik van zachte grijstinten, ronde hoeken en subtiele schaduwen geven de website een modern en vriendelijk karakter.
Het grafisch ontwerp biedt veel ruimte voor beeldmateriaal, zoals een grote banner en visuele elementen op de overzichtspagina’s. Dit maakt de website aansprekend en verhalend. Voor de mooie headerfoto’s een shout out naar Alfred Oosterman; zijn fotografie maakt het helemaal af!
“Dankzij SQUID Media en ons webteam hebben we een fraaie, publieksvriendelijke, goed functionerende website; op tijd én binnen budget opgeleverd! Wat een mooi resultaat!
Jos Rietveld, Directeur Publieke Gezondheid GGD Groningen
Van ontwerp naar realisatie: de bouwfase
Het grafisch ontwerp wordt na één correctieronde goedgekeurd. We liggen keurig op schema en kunnen door naar de volgende fase: technische realisatie!
In deze fase komt alles samen: de structuur en navigatie die uitgedacht zijn in het conceptueel ontwerp, de vormgeving live in actie, de nieuwste technieken, compatibiliteit met verschillende browsers en apparaten, toegankelijke code voor Google maar ook voor screen readers, geavanceerde caching-instellingen voor extra snelheid, maatwerk serverconfiguratie voor een veilige, goed draaiende website…
We zorgen ervoor dat de website zo snel mogelijk operationeel genoeg is om gevuld te worden. De webredactie krijgt een CMS-training en gaat los met met de bergen herziene en herschreven teksten die geplaatst moet worden. In rap tempo wordt de website voorzien van content, terwijl wij de puntjes op de technische i zetten. Zo wordt van twee kanten hard gewerkt om de website af te krijgen.
We testen en tweaken, schaven en deployen, en dan is het zover: We lanceren de website op maandag 4 december 2017 en kijken tevreden terug op een prachtig project!