WIJ Groningen is er om bewoners van de gemeente Groningen te adviseren en te ondersteunen bij diverse maatschappelijke problemen, zoals wrijvingen binnen het gezin, financiële problemen, of eenzaamheid. Het liefst met hulp van de omgeving, waarbij talenten en mogelijkheden benut worden.
WIJ opnieuw
in 2019 werden we voor het eerst benaderd door WIJ Groningen. We mochten de technische realisatie van een nieuwe website te verzorgen, het ontwerp was al geleverd door een ander bedrijf. Enthousiast gingen we aan de slag met dit project, en sinds de lancering begin 2020 verzorgen we de hosting en het onderhoud voor de website van WIJ Groningen.
Maar de WIJ-organisatie groeide behoorlijk de afgelopen jaren. Het binnenhalen van een nieuwe opdracht vanuit de gemeente, maakte dat de communicatiedoelen niet meer verenigbaar waren met de oude website. Daarom werden we eind 2021 gevraagd om te pitchen voor de opdracht voor het ontwikkelen van een nieuwe website.
WIJ pitchen
Omdat we zelf ook voldoende verbeterpunten zagen, waren we erg enthousiast over deze mogelijkheid! Tijdens de briefing bleek dat de huidige website eigenlijk helemaal niet aansloot bij de huisstijl van WIJ Groningen. We bestudeerden alle huisstijlrichtlijnen en gebruikten dit als basis in onze presentatie. De huisstijl van WIJ is in één woord: groen!
WIJ toegankelijk
Als semi-overheidsorganisatie heeft WIJ de verplichting om haar website toegankelijk te maken volgens de EN 301 549 standaard. De combinatie WIJ-Groen en wit bevat relatief weinig contrast; witte tekst op een WIJ-groen vlak is niet voor iedereen leesbaar en daarom niet toegankelijk. We deden een voorstel voor een kleurenpalet waarbij we rekening hielden met zowel voldoende contrast als voldoende onderscheid voor mensen met kleurenblindheid.
WIJ stellen voor
Op verzoek van WIJ deden we een voorproefje voor een nieuw ontwerp, maar een pitch is natuurlijk niet het moment om een compleet nieuw ontwerp uit de mouw te schudden.
Dit alles presenteerden we, natuurlijk op afstand vanwege de pandemie, aan de communicatieafdeling van WIJ. Hierbij gingen we in op de mogelijkheden, de uitdagingen, onze aanpak, en waarom wij de beste keuze zijn voor de opdracht. Op basis daarvan brachten we een offerte uit en kregen we de opdracht toegekend.
WIJ gaan ervoor
Vervolgens begon pas het echte werk, te beginnen met het conceptuele ontwerp. Hierbij denken we zorgvuldig uit wat de structuur van de website moet worden, welke onderdelen op welke pagina in welke volgorde komen, en hoe de bezoeker door de website heen kan navigeren.
WIJ kleurrijk
Nadat het conceptueel ontwerp is afgetikt, gaan we aan de slag met het grafisch ontwerp. Van WIJ kwam het verzoek om een zeer kleurrijk palet te gebruiken, op basis van een illustratie met allemaal verschillende deuren. Deze kleuren waren niet allemaal zonder meer geschikt in verband met de eerder genoemde eisen voor kleurcontrast. We inventariseerden alle mogelijke combinaties, pasten de kleuren waar nodig aan, en voegden extra kleuren toe.
WIJ ontwerpen er op los
Met het kleurenpalet in de hand, vullen we het ontwerp verder in. We maken gebruik van Font Awesome om voor elk mogelijk thema passend icoon te kunnen toevoegen. We kiezen voor logische kleuren op logische plaatsen; links blauw, tekst donker, achtergronden licht van kleur. Elk onderdeel wordt zo uitgedacht, om vervolgens samen één website te vormen.
WIJ de bouwers
De concept- en ontwerpfase nam behoorlijk wat tijd in beslag, onder meer omdat de structuur aangepast moest worden, en er goedkeuring gegeven moest worden voor het kleurgebruik. Maar uiteindelijk kregen we in april 2023 een GO om te gaan bouwen.
In juni leverden we de website technisch op, waarna WIJ kon beginnen met vullen en testen. Er werden gebruikerstests georganiseerd met bewoners, bugs werden opgelost en verbeteringen doorgevoerd.
In december was het dan echt zover: de nieuwe website werd gelanceerd! Omdat we de oude website ook al in beheer hadden, op een dedicated VPS, was het lanceren een peulenschil.