Nieuwe visuele identiteit voor Schoonheidsinstituut Het Hogeland

Schoonheidsinstituut Het Hogeland

In het oude gemeentehuis van Sauwerd kun je sinds jaar en dag terecht voor verzorging en verbetering van huid en haar. Na overname gebeurt dat sinds 25 januari 2019 onder de naam Schoonheidsinstituut Het Hogeland. Wij hebben een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld en aansluitend ontwerp en productie verzorgd voor het complete assortiment communicatiemiddelen.

Nieuwe eigenaar, nieuwe identiteit

Toen Miranda en Ruben Kleinmeulman de zaak overnamen besloten ze direct dat er een naamsverandering moest komen. De oude naam, Schoonheidspraktijk Loes van der Laan, is natuurlijk verbonden met de vorige eigenaresse. Er werd gekozen voor Schoonheidsinstituut Het Hogeland.

Een nieuwe naam betekent ook een nieuwe identiteit. Hier kwamen wij om de hoek kijken, we weten namelijk als geen ander hoe je een sterke visuele merkidentiteit ontwikkelt en welke communicatiemiddelen je daarvoor inzet.

We zijn gestart met het stellen van de juiste vragen: wat wil je (over je bedrijf) vertellen, wie is je (beoogde) doelgroep, wat is je (gewenste) imago en wat maakt jou uniek?

Zo geven we vorm aan de mentale merkidentiteit:
Schoonheidsinstituut Het Hogeland staat voor innovatie in verbetering van huid en haar, en identificeert zich door een persoonlijke, vriendelijke benadering, aandacht voor rust en beleving, maatwerk en kwaliteit. Het bedrijf wil gezien worden als vakbekwaam, gespecialiseerd en onderscheidend.

Breed assortiment drukwerk

Met het logo en het huisstijlhandboek als uitgangspunt hebben we vorm gegeven aan een uitgebreid assortiment aan communicatiemiddelen. Gestart werd met een visitekaartje, briefpapier en enveloppen, gevolgd door cadeaukaarten, afsprakenkaartjes, papieren tasjes, flyers, baniervlaggen en een gevelbord.

Elk product, of het nu een envelop of een baniervlag is, heeft een eigen functie en een eigen context. De vormgeving moet hier natuurlijk op aansluiten. Om deze reden is het gevelbord bijvoorbeeld voorzien van een vrouwelijk gezicht, een typische foto die (in het snelle voorbijgaan) al snel wordt geassocieerd met de schoonheidsbranche. Omdat we vooral visueel ingesteld zijn en minder snel logo’s en pay-offs lezen, vertelt deze foto in de context van het gevelbord meer dan het logo, een slogan en/of een pay-off zou kunnen.

Het team van SQUID Media bestaat uit fantastische, creatieve mensen! Ze hebben goed geluisterd naar wat wij willen uitstralen met het logo, de website en alle andere communicatiemiddelen. We zijn erg blij met het resultaat!

Miranda Kleinmeulman - Eigenaresse

Natuurlijk hebben we ook een website gebouwd!

Naast alle analoge communicatiemiddelen hebben we natuurlijk ook de volledig nieuwe website ontwikkeld. Een website die genoeg ruimte biedt om alle behandelingen en specialisaties te presenteren en het eenvoudig maakt om contact op te nemen en een afspraak in te plannen.

We bedenken een navigatiestructuur die zich concentreert rondom de vier kerndisciplines; de schoonheidssalon, cosmetische specialisaties, manicure/pedicure en de kapsalon. Om te voorkomen dat de bezoeker verdwaalt in een wirwar van pagina’s houden we de navigatiestructuur eenvoudig en overzichtelijk.

In het conceptuele ontwerp houden we rekening met de hoeveelheid informatie die een plek moet krijgen op de website en zorgen we voor een duidelijk overzicht van de verschillende behandelingen.

Het grafische ontwerp vloeit voort uit de visuele identiteit en geeft de website een chique (less is more) uitstraling. Het resultaat is een grafisch herkenbare, hoogwaardige website, die tegelijkertijd erg functioneel is in het aanbieden van informatie en de bezoeker een goed overzicht geeft van de aangeboden diensten.

Nadat het grafisch ontwerp is goedgekeurd starten we met de technische realisatie. Hierbij maken we gebruik van de nieuwste technieken, waarbij we er voor zorgen dat de website ook functioneert in oudere browsers.

Als de website technisch klaar is, mist het belangrijkste nog: content. We (her)schrijven alle teksten en organiseren een fotoshoot. We zorgen dat alle medewerkers met een goede profielfoto een plek krijgen op de website. Wanneer de website helemaal klaar is, gevuld en voorzien van 301 redirects voor oude URL’s, lanceren we deze tijdens de feestelijke onthulling van de nieuwe naam en visuele identiteit van het schoonheidsinstituut.

Tijd voor champagne!

Op vrijdag 26 januari 2019 is het dan eindelijk zover. Tijdens een feestelijke heropening wordt de nieuwe naam en de door ons ontwikkelde huisstijl gepresenteerd. Deze wordt door de aanwezigen goed ontvangen.

We kijken met trots terug op dit fantastische project waarbij we al onze disciplines in mochten zetten. Ruben en Miranda, we wensen jullie veel succes en geluk met jullie mooie bedrijf!

Overzicht van ons werk