Nieuwe website voor het sociale werk-leerbedrijf van de gemeente Groningen

iederz

iederz is het sociale werk-leerbedrijf van de gemeente Groningen. Hier wordt met een open blik naar mensen gekeken: wat beweegt ze, wat is hun potentieel? iederz is er voor mensen voor wie de afstand naar de arbeidsmarkt het grootst is. En wij mochten de nieuwe website ontwikkelen!

Dat iederz toe is aan een nieuwe website is niet zo vreemd, de vorige stamt uit 2010 en is dus bijna een decennia oud! Geen wonder dat deze niet meer doet waarvoor ze ooit gemaakt is; het optimaal bedienen van haar doelgroepen.

Van die doelgroepen heeft iederz er vier gedefinieerd: werkzoekenden, werkgevers, begeleiders & (samenwerkings)partners en tot slot de medewerkers van iederz.

Voor hen moet een website ontwikkeld worden die gebouwd is volgens de laatste standaarden, toegankelijk is op elk device en rekening houdt met het niveau van de bezoeker.

De website moet ondersteunend en faciliterend zijn voor de werkzaamheden van iederz. Bovendien moet de website gebouwd worden conform de wettelijke eisen op het gebied van toegankelijkheid, zodat iedereen de website kan bezoeken.

Wie spreek je waar aan?

We hebben dus vier doelgroepen die allemaal op zoek zijn naar uiteenlopende informatie. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich aangesproken voelt maken we een plan hoe we elke doelgroep het beste kunnen bereiken. Op de homepagina zorgen we ervoor dat alle groepen direct kunnen vinden wat ze zoeken. Ook ontwikkelen we landingspagina’s voor bezoekers die via zoekmachines binnenkomen op de website.

Het is belangrijk dat bezoekers niet verdwalen dus besteden we veel tijd aan een logische navigatiestructuur. Ook zorgen we ervoor dat alle navigatiemogelijkheden altijd in beeld zijn, ook op kleinere schermen.

Het hoofdmenu delen we op in vier hoofdonderdelen waarin werkzoekenden en werkgevers actief worden aangesproken. Specifieke informatie voor begeleiders en partners is terug te vinden in het secundaire menu aan de bovenkant van de pagina.

Voor de medewerkers van iederz ontwikkelen we een intranet waar eenvoudig en snel belangrijke informatie te vinden is, zoals nieuws, interne vacatures en betaaldata van salarissen. Het interne gedeelte noemen we ‘Mijn iederz’ en geven we een prominente vaste plek in de navigatie zodat de doelgroep dit gedeelte snel en gemakkelijk kan vinden.

Van concept naar design: kleur en vorm

Nadat we een heldere navigatiestructuur hebben ontwikkeld, is het tijd om kleur en vorm te bepalen. Op basis van het toegestuurde huisstijldocument maken we een eerste ontwerp.

De website van iederz zal veel tekst bevatten, goede typografie is daarom ontzettend belangrijk. Tekst moet aantrekkelijk worden vormgegeven, op het web misschien nog wel meer dan in print. In onze zoektocht naar een passend lettertype komen we op ‘Work Sans’ uit. Dit is een schreefloos font wat prettig oogt op het scherm. Het sluit bovendien goed aan bij de huisstijl van iederz. Ook is het open source en te gebruiken op websites zonder licentiekosten. En zeg nou zelf, een font met zo’n toepasselijke naam maakt het ontwerp helemaal af!

Op het eerste ontwerp krijgen we gemengde reacties. Ja, het is volledig in lijn met de huisstijlrichtlijnen en de plaatsing van alle elementen zorgt voor een rustig geheel, maar de combinatie van rood en zwart op een verder wit canvas is misschien een tikkeltje té pittig. Als later blijkt dat we de richtlijnen in het huisstijldocument voor een groot deel mogen loslaten voegen we een blauwe steunkleur toe. Dit geeft een rustig tegenwicht aan de rode kleur uit het logo.

De wens was een moderne, toegankelijke website. De afgeronde hoeken, subtiele schaduwen en de juiste balans in witruimte geven de website een modern en vriendelijk karakter.

SQUID Media levert maatwerk

Het tweede ontwerp wordt snel goedgekeurd en we kunnen starten met de technische realisatie. Er wordt een maatwerk-website ontwikkeld waarbij we gebruik maken van de laatste technieken. We schrijven toegankelijke code voor zoekmachines, screen readers én mensen(!) en optimaliseren de gebruikerservaring tijdens deze fase van het project.

Ik heb de samenwerking met SQUID media als heel prettig ervaren: ze lieten ons zelf nadenken over hoe wij wilden dat de website eruit kwam te zien en stuurden bij waar nodig. Er waren korte lijnen en aanpassingen werden snel gedaan. Een aanrader!

Mark Nieuwenhuis - projectmanager iederz

Tijd voor de puntjes op de i

Nadat de website technisch is opgeleverd nodigen we de webredactie van iederz uit voor een CMS-training bij ons op kantoor. Teksten en foto’s worden in rap tempo geplaatst op de website. Dit is altijd een mooi, maar tegelijk ook spannend moment. De website komt tot leven en het eindresultaat begint vorm te krijgen. Op dat moment blijkt of onze ideeën in de praktijk ook goed werken.

Nu gaat het snel; we configureren de server voor een veilige, goed draaiende website. De laatste bugs worden in kaart gebracht (en opgelost!) en we maken de website klaar voor lancering.

We doen een zogeheten soft launch op maandag 9 december 2019. Dit gaat goed en de donderdag erop staan we met een drankje in de hand tijdens het lanceringsfeestje bij iederz. Met een goed gevoel kijken we terug op een mooi project.

Overzicht van ons werk