6 Tips voor een gebruiksvriendelijke website

Je hebt een website of wilt er eentje laten ontwikkelen. Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze ook een beetje gebruiksvriendelijk is. Maar waar moet je dan op letten? In deze blog geven we 6 tips om je website gebruiksvriendelijker te maken.

Mensen

1 Stel je eindgebruiker centraal

De websites of applicaties die het beste scoren op gebruiksvriendelijkheid zijn zo goed mogelijk afgestemd op de eindgebruiker. Klinkt logisch, maar toch zien we nog vaak dat dit niet goed gaat. Om goed af te kunnen stemmen op je eindgebruiker moet je namelijk wel weten wie die eindgebruiker precies is.

Hoe je een goed beeld van je eindgebruiker krijgt? De volgende vragen gaan je erbij helpen:

  • Maken voornamelijk mannen of vrouwen gebruik van je product? 
  • In welke leeftijdsgroep zit het merendeel van je doelgroep? 
  • Wat is het gemiddelde opleidingsniveau van je doelgroep? 
  • Waar woont je doelgroep?
  • In welke sector is jouw doelgroep werkzaam?
  • Hoe besteedt jouw doelgroep zijn of haar vrije tijd?

Natuurlijk zijn er nog veel meer vragen te bedenken, maar als je het antwoord op deze vragen weet kan je al wel een aardig goed beeld schetsen van je eindgebruiker. 

Goed. Je weet nu hoe je doelgroep er globaal uitziet, maar wat kan je met die informatie doen? Hoe zorg je ervoor dat je website ook echt geoptimaliseerd is voor deze gebruikers?

2 Zorg dat teksten afgestemd zijn op het niveau van je bezoeker

Wil je dat jouw boodschap goed binnenkomt bij je doelgroep? Dan zorg je ervoor dat je teksten schrijft op het leesniveau van die groep. Je kunt dit doen door gebruik te maken van het Europees Referentiekader (ERK). 

Het ERK is algemeen geaccepteerd als dé meetlat voor het leesniveau van teksten en andere taaluitingen. Het ERK onderscheidt zes niveaus en via de volgende link kan je meer lezen over de verschillende niveaus. 

Weet je niet goed wat het leesniveau van je bezoeker is? Schrijf je teksten dan op B1-niveau, dan zorg je er in elk geval voor dat het merendeel van de bezoekers je teksten begrijpt.

Hulpmiddel voor blinden en slechtzienden

3 Houd rekening met de beperkingen van je bezoeker

Bij het ontwikkelen van een website is het erg verleidelijk – en misschien gebeurt het ook wel automatisch – om uit te gaan van je eigen belevingswereld. Toch is dit niet handig omdat je dan waarschijnlijk geen rekening houdt met mogelijke beperkingen van je bezoeker. Hierdoor kan het gebeuren dat je (onbewust) een groep buitensluit.

Welke beperkingen hebben we het dan over? Bijvoorbeeld kleurenblindheid of slechtziendheid. Als de teksten op jouw website te weinig contrast hebben ten opzichte van de achtergrond waarop ze staan worden teksten voor deze groep onleesbaar. 

Wist je dat blinden gebruik maken van hulpsoftware om websites te lezen? De software scant de code en leest de informatie op de pagina voor. Wanneer jouw afbeelding of illustratie geen tekstuele beschrijving bevat zal deze informatie niet “leesbaar” zijn voor de blinde bezoeker en kan deze afhaken. Zorg dus dat je belangrijke informatie niet alleen als illustratie presenteert. Bij een decoratieve afbeelding is overigens geen alt-tekst nodig.

Een dove of slechthorende kan prima uit de voeten met informatie uit teksten en afbeeldingen, maar niet met geluid. Aangezien je een gebruiksvriendelijke website wilt gaan we er voor het gemak vanuit dat er op je website niet automatisch geluid wordt afgespeeld :) maar misschien maak je wel gebruik van video-content. Dan is het belangrijk om je video’s te voorzien van ondertiteling zodat ook deze groep de boodschap kan begrijpen.

Niet iedereen is even gecharmeerd van flashy banners en bewegende elementen. Kwestie van smaak? Niet voor mensen die overgevoelig zijn voor bewegende beelden, wat kan voorkomen bij mensen met een psychische kwetsbaarheid, epilepsie of niet aangeboren hersenletsel. Leuk dus zo’n slideshow, maar als de bezoeker het niet kan pauzeren kan het een reden zijn om af te haken.

4 Maak gebruik van het KISS-principe

Nee, we hebben het hier niet over de band. Je hoeft dus niet je gezicht te schminken en je tong uit te steken op alle corporate foto’s die een plekje krijgen op je website.

KISS staat voor Keep It Simple Stupid. Dit principe gaat er vanuit dat producten het beste werken wanneer ze niet onnodig complex gemaakt worden.

Bij het ontwikkelen van een website kan je dit principe op vele manieren toepassen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er niet teveel elementen om aandacht vragen op je homepage. Wat wil je dat je bezoeker doet bij binnenkomst op de homepage? Leg daar de focus op en zorg dat de overige onderdelen hieraan ondergeschikt zijn.

5 Zorg ervoor dat je website op elk device goed te bekijken is en snel laadt

OK, hier hebben we het al vaker over gehad. En toch is het goed om het nog een keer te benadrukken. Een website die geoptimaliseerd is voor zowel desktop, tablet als smartphone is een website waar gebruikers blij van worden. 

Je weet inmiddels wel dat een goede responsive website meeschaalt met de grootte van het scherm, maar wist je dat ook bestandsgrootte van grote invloed is op de responsive score van je website?

Hoe minder data er ingeladen moet worden, hoe sneller een pagina beschikbaar is. En laat het inladen van data nou net wat langzamer gaan op een 2 jaar oude smartphone via een 3G-netwerk. 

Met name afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat pagina’s langzaam ingeladen worden. Sla je afbeeldingen daarom op in de resolutie die aansluit bij de lay-out van jouw website. Is het belangrijk dat de afbeelding in een hoge resolutie te bekijken is? Verwijs dan naar een bijlage.

Game over - 404 error

6 Voldoe aan verwachtingen en voorkom errors

Het voldoen aan verwachtingen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar ook weer niet heel moeilijk als je er even goed over nadenkt. 

De meeste websites worden ontworpen volgens een bepaald stramien. Bovenaan de website vind je meestal een logo, het hoofdmenu en een zoekfunctie. Op de homepage zie je vervolgens een propositie en word je uitgenodigd om actie te ondernemen. Hierna volgt de rest van de content en tenslotte vind je in de footer van de website vaak de contactgegevens, een menu met secundaire items en een copyright-statement. 

De reden dat veel websites op deze manier opgebouwd worden is simpel: bezoekers zijn dit gewend. Ze hoeven niet na te denken waar bepaalde onderdelen te vinden zijn. Wanneer een bezoeker veel moeite moet doen om de gewenste informatie te vinden, is de kans op afhaken groter.

Hetzelfde geldt voor errors. Als een bezoeker op jouw website op een link klikt en vervolgens een 404-error krijgt, neemt het vertrouwen in je website af. Gebeurt het daarna nog één of twee keer, dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt en je een potentiële klant kwijt bent.

Tenslotte

Heb je hulp nodig bij het gebruiksvriendelijk maken van je website? Wij denken graag met je mee! Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.