Toekomstmuziek: 2021 en de hooggespannen verwachtingen in webdesign

Als er iets leuk is aan het naderen van een nieuw jaar dan zijn het wel lijstjes. Lijstjes om terug te blikken naar wat er allemaal gebeurd is, maar zeker ook om vooruit te blikken op wat er (misschien) aan zit te komen!

Nu is het afgelopen jaar voor de meeste mensen er één om snel te vergeten. Want wat is het onzeker en saai; zoveel mogelijk thuiswerken, zo weinig mogelijk sociale contacten. Wat ons betreft niet iets om een lijstje aan te wijden. Wij blikken liever vooruit, daarom van ons een lijstje met voorspellingen van trends en ontwikkelingen binnen webdesign en -development in 2021.

WAT HEEFT COVID-19 VERANDERD IN WEBDESIGN?

OK, Dat zo’n pandemie impact heeft op ons offline leven is wel duidelijk, maar vertaalt dat zich ook daadwerkelijk naar het web? Ojazeker! Doordat we in het analoge minder kunnen doen, zoeken we onze heil steeds meer in het digitale. We shoppen, streamen, bloggen, vloggen, zoomen, teamen en gamen; als maatschappij moeten we hoe dan ook ons ei kwijt. We consumeren, socializen en entertainen ons digitaal de moeder. We vinden het daarom ook steeds belangrijker dat dat zo gebruiksvriendelijk en prettig mogelijk kan. We vragen offline bedrijven of ze niet digitaal even iets kunnen regelen, en we vragen online platformen of het niet beter kan nu meer mensen mee doen.

Steeds meer ondernemers doen hun online ding. Soms gaat dat heel goed, soms heeft het geresulteerd in een haastig halffabricaat; maar onze verwachting is dat dit in 2021 verder gaat ontwikkelen en professionaliseren.

DIGITOEGANKELIJKHEID

Als er iets is wat het komende jaar steeds belangrijker gaat worden, dan is het wel digitoegankelijkheid. Nu zijn het nog vooral overheden die hier druk mee zijn, maar eigenlijk zou elke website ontwikkeld moeten worden met de mogelijkheden en beperkingen van de gebruikers in het achterhoofd.

Juist nu we minder real life contact hebben, is een toegankelijke online wereld een must, want we kunnen niet hebben dat mensen uitgesloten worden omdat ze vanwege een beperking niet in staat zijn om iets online te regelen, en vanwege geldende maatregelen het ook niet offline voor elkaar kunnen krijgen.

Wil je de toegankelijkheid van je website verbeteren? In onze blogpost met 6 tips voor een gebruiksvriendelijke website vind je meer informatie over hoe je dit voor elkaar krijgt!

DARK MODE

Dark-mode, vrij vertaald de donkere variant van een app of website, is een ontwikkeling die dit jaar steeds meer werd gebruikt en in 2021 alleen nog maar groter gaat worden.

Grote tech-platformen zoals Twitter bieden de bezoeker de mogelijkheid om de website zowel met lichte achtergrond als met donkere achtergrond te bekijken. Ook in veel besturingssystemen, zowel voor desktop als mobiel, heeft de gebruiker de keuze tussen een donker of een licht thema.

Het voordeel van dark mode is tweeledig. Aan de ene kant zorgen de donkere kleuren voor de broodnodige rust voor vermoeide ogen. Zeker ’s avonds is het vaak prettiger om een website of app met een donkere achtergrond te gebruiken. Aan de andere kant geeft het je website een tweede uiterlijk waarmee gespeeld kan worden. Zo kan een afbeelding of anderelement volledig anders overkomen in dark mode.

We willen onszelf niet per sé trendsetters noemen, maar wist je dat wij al in 2014 (!) een website hebben opgeleverd die gebruik maakt van deze techniek? De website van kunstenaar Gertjan Scholte-Albers beschikt over de mogelijkheid om te wisselen tussen light en dark-mode. Op deze manier kunnen bezoekers de schilderijen, vaak gemaakt met felle kleuren, zowel op een donkere als een lichte achtergrond bekijken.

Of je liever naar een donkere of een lichte pagina kijkt is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Door het personaliseren mogelijk te maken geef je de bezoeker een prettige online ervaring. Helemaal top nu we steeds meer achter het scherm zitten.

TECHNISCHE MOGELIJKHEDEN

Hoe we een website opbouwen hangt grotendeels af van welke browsers we (moeten) ondersteunen. Eén van de weinige positieve dingen in 2020 is dat we geen enkele website hebben hoeven bouwen die het ook goed doet in Internet Explorer. In 2019 namen we namelijk afscheid van dit ten dode opgeschreven stukje software dat ons vooral heel erg in de weg zat bij het gebruik van toffe nieuwe technieken.

Op basis van onze ervaringen in de IE-loze maatschappij zien voorziet onze glazen bol de volgende trends en ontwikkelingen voor het komende jaar:

Meer gebruik van SVG

Met Scalable Vector Graphics (SVGs) verwachten we in 2021 erg enthousiast aan de slag te kunnen. Het grote voordeel van SVGs ten opzichte van JPG- of PNG-bestanden is dat ze oneindig op te schalen zijn zonder kwaliteitsverlies. Dit biedt de mogelijkheid om slechts éénafbeelding te gebruiken voor elke schermgrootte waarop de website bekeken wordt.

Een ander voordeel van SVG bestanden is de bestandsgrootte. Deze is compact en draagt daarmee bij aan een snellere website.

Helaas was de ondersteuning door browsers niet altijd even goed en stabiel, waardoor het óf niet gebruikt kon worden óf er een fallback ingesteld moest worden. Gevolg was dat we SVG voornamelijk voor logo’s en illustraties gebruikten, maar hetzelfde plaatje óók als PNG meeleverden voor de browsers die geen SVG ondersteunen.

Nu zo’n beetje alle moderne browsers SVG ondersteunen verwachten we dat SVG een belangrijke rol gaat spelen in de manier waarop we grafische elementen en achtergronden ontwikkelen, en dat websites meer gebruik gaan maken van illustraties, al dan niet gecombineerd met het enige medium waarbij pixels aan de orde blijven: fotografie.

AR

Post je weleens iets op Snapchat of in de stories van Instagram? Grote kans dat je dan al eens gebruik hebt gemaakt van Augmented Reality (AR). Met deze techniek kan je namelijk iets over het beeld van je camera plaatsen. En hoewel die leuke konijnenoortjes op je selfie hartstikke schattig zijn kan je er ook hele vette, andere dingen mee doen.

Wat dacht je van de mogelijkheid om de bank die je op het oog hebt alvast te plaatsen in je woonkamer? Of die ene spijkerbroek waarvan je nog niet helemaal zeker weet of hij je goed zal staan even virtueel passen? Bevalt het niet? Geen probleem, dan kijk je gewoon even verder en probeer je wat anders uit. Heb je in elk geval geen gedoe met retourneren.

Met AR zijn de mogelijkheden en toepassingen eindeloos. Wij verwachten dat in 2021 meer websites gebruik gaan maken van deze techniek om bijvoorbeeld hun producten nog beter te kunnen presenteren. Zeker in een tijd waarin we meer vanuit huis doen en in grotere mateafhankelijk zijn van online activiteiten om ons dagelijks leven te leiden.

Lazyload

Lazyload is geen nieuwe techniek. Wel is het de moeite waard om deze techniek te benoemen in dit artikel. Lazyload zorgt er namelijk voor dat alleen dat stukje wat je bezoekerziet van de pagina in wordt geladen. Alles wat niet zichtbaar is wordt niet ingeladen zodat er niet onnodig tijd en rekenkracht van de server wordt gevraagd.

Door gebruik te maken van deze techniek verklein je laadtijd van de pagina. Hiermee zorg je voor een hogere SEO-score en creëer je een betere gebruikservaring. Helemaal handig, want we merken dat we minder geduld hebben met trage websites nu we meer online doen.

STIJLTRENDS

Wij webdesigners hebben natuurlijk een eigen stijl. Toch worden we ook beïnvloed door trends en rages in de digitale wereld.

Enerzijds worden deze trends aangedreven door de Jean Pauls en Donatellas onder de webdesigners: wat doen de ontwerpers bij de Big Tech? We lopen natuurlijk niet hersenloos achter de Apples en de AirBnBs aan, maar kijken naar welke trends aansluiten bij onze klanten en de kwaliteit van onze designs verhogen.

Anderzijds zijn nieuwe technische mogelijkheden een drijfveer voor nieuwe designtrends. Wanneer er technisch meer mogelijk is, ga je als designer grafisch ook anders naar een website kijken. Zo zullen SVG-gebruik en relatief nieuwe CSS-methodes zoals flexbox het komende jaar impact hebben op hoe we websites ontwerpen.

Een aantal stijltrends die bijdragen aan de kwaliteit van je ontwerp en waarvan wij verwachten dat je ze in 2021 vaak zult tegenkomen:

Asymmetrische lay-outs

Waar tot voor kort de meeste websites op een grid werden ontworpen en dit ook heel duidelijk terug te zien was in het ontwerp, zien we dat deze manier van ontwerpen steeds meer wordt losgelaten. Natuurlijk is er vaak nog wel een grid aanwezig, maar door hier creatief mee om te gaan en bepaalde elementen bewust buiten het grid te plaatsen creëer jeeen unieker en veel interessanter ontwerp.

Zacht kleurgebruik

De meeste mensen besteden dagelijks veel tijd achter een beeldscherm. Met als gevolg dat veel mensen na verloop van tijd last krijgen van vermoeide ogen. We hebben het al gehad over dark-mode en het effect daarvan op vermoeide ogen. Een andere manier om rekening te houden met de ogen van je bezoekers is om gebruik te maken van zachte pasteltinten. Waar traditioneel gezien de meeste websites gebruik maken van wit-tinten in combinatie met harde steunkleuren, of een dark-mode variant met veel donkere kleuren, kan je met pastelkleuren kiezen voor een middenweg. Het is prettiger voor de ogen en kan toch een licht kleurenthema hebben.

Ook schaduwen en contrasten zullen naar verwachting zachter en subtieler worden. Webdesign in 2021 is vooral geen harde overgangen, minder scherpe lijnen, en vooral meer organische vormen.

Frosted glass effect

Dit effect toont afbeeldingen en illustraties alsof je door een bevroren raam kijkt. Het wordt alleen tijdje gebruikt in MacOS en iOS, maar we verwachten dat we deze techniek ook vaker terug gaan zien in webdesign. Het grote voordeel van deze techniek is dat je bijvoorbeeld tekst over een afbeelding kunt plaatsen waarbij de afbeelding nog steeds zichtbaar is, maar er geen problemen optreden met betrekking tot de leesbaarheid van de tekst die er overheen geplaatst is. Het sluit ook goed aan bij de voorgenoemde zachte kleuren, subtiele schaduweffecten en organische vormen.

Al met al kunnen we stellen dat webdesign en -development in 2021 toegankelijker en zachter wordt. Misschien omdat we als maatschappij behoefte hebben aan meer naastenliefde en genegenheid in onze anderhalvemetermaatschappij? Wij zijn in elk geval nu al fan van het voorspelde knuffelgehalte!

Wil jij ook een superhippe en gebruiksvriendelijke website in 2021? Bel of mail gerust alvast voor een digitale afspraak!